VI ER EJET AF GRØNLAND
VI HAR GRØNLAND I HJERTET
INGEN KENDER GRØNLAND BEDRE END OS

Maria tog til Grønland og slap legebarnet løs

Inspiration / Artikler / Maria tog til Grønland og slap legebarnet løs

I februar 2020 tog 25-årige Maria Rasmussen fra Odense med sin kæreste til Grønland for at slå sig løs i sneen. Her er Marias historie.

Det er egentlig ikke fordi, at det lå lige for, at Maria skulle på rejse til Grønland, for det har altid været sydens sol, turen gik til, når det blev ferietid. Arktiske destinationer havde ikke trukket i hende, men der var dog én ting, der talte for det:

”Jeg er helt vildt meget et julemenneske, og jeg har set Nissebanden i Grønland. Ideen om at tage til Grønland kommer derfra. Man forbinder jo Grønland med Julemanden, ikke? Og så er det helt vildt specielt, så jeg tænkte, at det skulle vi prøve,” griner Maria, da vi taler med hende i telefonen, og uddyber: ”Jeg begyndte at tænke på det for fem år siden. Det er lang tid, turen har været undervejs i tankerne. I 2020 passede det med, at der var luft i økonomien til at vi kunne tage af sted.”

Leg og oplevelser i sneen

Maria og Mikkel drog af sted til Grønland i februar 2020, lige før verden begyndte at lukke ned på grund af coronavirussen. Maria havde googlet sig frem til forskellige ture, og valget faldt på Grønlands Rejsebureaus 5-dages vintertur, Slip legebarnet løs i sneen. ”Vi købte en pakke, hvor alt var planlagt. Det passede bare rigtig godt til os. Det hele var samlet i en grupperejse, så vi ikke skulle til at tænke på noget, når vi tog afsted. Det var en blanding af alt det, vi godt ville: Der var nordlys, der var hundeslæde, og der var det, jeg havde forestillet mig, at jeg gerne ville opleve deroppe. Det hele var spændende, og der var ikke noget, hvor jeg IKKE blev overrasket,” siger Maria.

”Det hele var godt samlet i en pakke. Med mange rejser skal man hen at vælge udflugter oven i. Du havde bare det hele i prisen, og alle turene vi gerne ville på, var med. Det passede så fint, at man ikke skulle til at planlægge noget. Der var sørget for alt.”

–  Maria Rasmussen rejste på turen ”Slip legebarnet løs i sneen”

Indlandsis og isfiskeri

De fleste, der tager af sted til Kangerlussuaq, nævner Indlandsisen som det store højdepunkt, men her er Maria ikke helt enig. Maria og Mikkel var med gruppen til Punkt 660, hvor man kører i bus ind til selve Indlandsisen. Fra bussens holdeplads skal man gå over iskanten, før man kommer ind og stå på selve Indlandsisen.

”Jeg bruger briller, og jeg havde briller på ude på Indlandsisen, og det er altså ikke så godt, for så fryser de til is. Det var fedt at være derude, men jeg var lidt utryg ved at tage mine briller af. Det er sjovt at blive presset, men det var lige før, det var for meget,” siger Maria. Til gengæld var isfiskeri på fjorden et stort hit. Kangerlussuaq betyder ”Den store Fjord”, og om vinteren kan man prøve mange oplevelser på den frosne fjord.

”Nu fisker vi lidt herhjemme i Danmark, og isfiskeriet var bare for vildt. Vi kørte et stykke ned til havnen, og så gik vi ud på isen. Vi havde et kæmpe bor med og borede huller ned i isen. Jeg tør ikke sige, hvad vi fangede, så meget går jeg ikke op i det, men vi fangede i hvert fald nogle fisk, og jeg hørte, at det kunne blive til fiskefrikadeller og hundemad. Det var bare så vildt at stå ude i stilheden og fange fisk, og så havde de taget kakao og småkager med. Det var simpelthen så hyggeligt. Vi var af sted i to-tre timer, og det var noget helt andet at prøve at stå med en snøre ned i et lille hul.”

Aftensmad i Roklubben

På mange ture til Kangerlussuaq bliver Roklubben et vigtigt omdrejningspunkt, når der skal spises og slappes af. Roklubben ligger ved kanten af en stor sø cirka seks kilometer fra selve Kangerlussuaq. ”Om aftenen spiste vi i Roklubben. Der var en medarbejder, som fortalte historier om mytologi, åndemanere, nordlys. Det var egentlig forbeholdt børnene, men det var noget, vi alle godt kunne få noget ud af. Det var simpelthen så hyggeligt.”

Tur med flere guider

På nogle af rejsebureauets ture rejser man af sted alene, og så bliver man mødt af guider på ankomststedet. På denne grupperejse er der en guide med helt fra København, som sørger for at tingene glider let og som også har et godt kendskab til Kangerlussuaq og Grønland som sådan. Alligevel var det den lokale guide Kjeld Mauwa Winther, der især gjorde stort indtryk.

”Kjeld prøvede at tilgodese alles behov for, hvad de ønskede på den her tur. Han var simpelthen så sød og inkluderende. Og rigtig god til alle de børn, der var med på turen. Børnene sagde på sidste dag: ”Vi vil ikke hjem, vi vil blive oppe ved Kjeld!” Sådan havde vi andre det også! Det havde stadig været en god tur uden en guide, uden tvivl, men det giver bare det ekstra, at have så god en guide. Kjeld talte på et niveau, så alle kunne forstå det. Han skabte noget ekstra nærvær, så man ikke følte sig fremmed for hinanden. Han samlede gruppen, så det nærmest føltes som en familie. Kjeld gør det, fordi han ikke kan lade være, han brænder for det. Kjeld er helt oppe i toppen af skalaen,” slutter Maria.

Maria Rasmussen blev interviewet af Louise Larsen i marts 2020.

Læs om rejsen “Slip legebarnet løs i sneen”

Guiden Kjeld Mauwa Winther

Med så rosende ord kunne vi ikke lade være med at tage en snak med Kjeld Mauwa Winther om at være guide i Kangerlussuaq. Kjeld er fra Jylland, men har siden 1995 boet i Grønland i mange omgange og har blandt andet været bestyrer på Sømandshjemmet i Aasiaat. Siden 2016 har Kjeld arbejdet som chauffør og guide i Kangerlussuaq. Kjeld kan sagtens huske Maria og hendes gruppe, og nyder ture som denne, hvor gæsterne bliver længere end få dage og får lov at se mere end blot Indlandsisen.”Jeg kan godt lide turistturene. Der er faktisk rigtig mange gæster, der har gjort indtryk på mig, så jeg kan huske dem. Det er spændende at møde nye mennesker og få lov at vise rundt. Der er forskel på hver enkelt tur, både hvad angår vejret og hvad der sker undervejs. Jeg nyder, hvis alle på turen føler sig godt hjemme. Især børnene. Når man har med mennesker at gøre, skal alle have så meget ud af turen som mulig. Og jeg kan lide at sludre lidt med alle, med bedsteforældrene og børnene. Jeg går op i, at alle skal føle sig godt tilpas. Hvis en interesserer sig for planter, fortæller jeg lidt ekstra om dem. Jeg finder ud af, hvad de kan lide.”

Det er helt fortjent, at Kjeld har fået topkarakter fra Maria. Senere på året kan du læse mere om Kjeld, når vi i en artikel sætter fokus på nogle af de guider, du kan møde på vores ture.